Quizer
Quizer kan være engasjerende. De kan utvikles lokalt og tilpasses til deltakergruppen. Anbefalingen er å gjøre det enkelt for digitale møter. Temaer for en quiz kan være mangt, for eksempel:
- popstjerner
- idrettsstjerner
- sportsgrener
- kjendiser
- kongelige
- dyr (i mange kategorier)
- planter
- land eller byer (eksempelvis ved hjelp av landemerker)
- bilmerker
- matretter
- apparater (f.eks. for husholdning)
- m.m.
En enkel variant er å gjøre det som en spørrelek med enkle spørsmål og muligheten for deltakere å svare på det.
En mer avansert variant er å gjøre det som “ekte” quiz med enkle, konkrete spørsmål og et lite antall tydelige svaralternativer hvorav ett er klart riktig. Kanskje de gale alternativene (for eksempel to eller tre alternativer) kan inneholde litt humor, så seansen blir mer underholdende.
På et digitalt møte kan møteleder eller en deltaker stille spørsmål ved hjelp av bilder som vises.